مقالات مفید بازاریابی

همگام با ظهور، توسعه و رونق تولید و شكوفایی تجارت مدرن، روش ها ی معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات به شدت دستخوش تحولاتی چشمگیر گردید. نیاز به بهره گیری از متدهای كارآمد در معرفی شایسته و بازارگستر محصولات تولیدی كمپانی های بزرگ با تشدید ضرب آهنگ پیشروی جهان به سوی افزایش تولید و تجاری سازی محصولات ، باعث گردید تا تدابیر ویژه ای جهت تاسیس و سازماندهی استراتژیك واحدهای بازاریابی از سوی مدیران شركت ها اتخاذ گردد.

بررسی بازار به عنوان بخشی حیاتی از تحقیقات بازار و به معنای گفتگوی مستقیم با مشتریان هدف به منظور درک و دریافت میزان و چگونگی تمایل آنها به خرید کالا یا استفاده از خدمات می باشد. می توان برای انجام این کار، بسته به حجم بازار از خدمات شرکت های فعال در این حوزه استفاده کرد و یا خود این مهم را به انجام رساند.

ادامه مطلب ...

"زمانی که با یک مرد به زبانی که متوجه می شود حرف می زنید، به فکرش نفوذ پیدا می کنید و هنگامی که با او به زبان مادری اش سخن می گویید به قلب او وارد می شوید" نلسون ماندلا"

مهمترین نکته درباره بازاریابی بین المللی ساخت و بومی سازی “آمیخته بازاریابی” برای مشتریان در کشور هدف است و بومی سازیبه معنای سازگار کردن محصول، خدمات یا محتوای مارکتینگبا زبان، فرهنگ، قوانین و مسائل فنی در یک کشور یا منطقه می باشد.

ادامه مطلب ...

فناوری، تغییر شگرفی در صنعت تبلیغات پدید آورده است؛ تغییری که حتی تا یک دهه‌ پیش هم غیرقابل تصور بود. دسترسی به محتوا و کاربرد و انتشار آن به شیوه‌های متنوع‌تر از قبل صورت می‌گیرد و بازاریاب‌ها اکنون از امتیازات جدیدی برای درک مشتریان، دسترسی به آنها و تعامل با آنها برخوردارند. اما همانقدر که سیاست‌های زیست‌محیطی از تبلیغات آنلاین پشتیبانی می‌کند، به همان حد ابزارها پیچیده و پر‌دردسر شده است به طوری که سرمایه‌گذاری بیشتر و موثرتر را برای آگهی‌دهندگان دشوارتر ساخته و در نتیجه رشد این صنعت را با خطر مواجه ساخته است.

ادامه مطلب ...

بیشتر از یکصد سال است که کوکاکولا به عنوان برندی تصویر محور در فرهنگ عامه بسیاری از کشورهای جهان شناخته می شود. روش این شرکت در بازاریابی و ارتباط با مشتریان، هدفمند و متمایز با رقباست.ماموریت سازمانی آنها تنها فروش محصولات نیست. آنها به تاثیرگذاری مثبت در جهان و تبدیل دنیای پیرامون به دنیایی بهتر می‌اندیشند. بیانیه ماموریت کوکاکولا به شرح زیر است:

ادامه مطلب ...

چندی پیش در سمینار تخصصی ارتباطات و روابط عمومی نوین كه به مناسبت روز جهانی ارتباطات در شهر قزوین برگزار شد، ارائه ای داشتم با عنوان "مدیریت تصویر سازمانی با تاكید بر ذینفعان كلیدی".
مدیریت تصویر سازمانی مقوله ای است مهم كه متاسفانه شركتهای ایرانی توجه كافی به آن نداشته اند. از اینرو در كشور كمتر شركتی را می توان یافت كه در ساخت تصویری مثبت و ارزنده در ذهن و قلب مخاطبان خود موفق عمل كرده باشد.

ادامه مطلب ...

فروش فعالیتی است بسیار پیچیده، ظریف و دشوار. در كسب و كار های امروزی به دنبال افزایش تعداد تولیدكنندگان و گسترش تنوع محصولات تولیدی و در نتیجه افزایش قدرت انتخاب خریداران این دشواری دوچندان شده است. به همین دلیل امروزه در بسیاری از اصناف و صنایع، مسأله اصلی فروش است نه تولید. بر این اساس در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر خوانندگان گرامی را با اصول و قواعد فروش حرفه‌ای آشنا سازیم.

ادامه مطلب ...

اﻓﺰاﯾﺶ رﻗﺎﺑﺖ میان اکثر سازمان ها و ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ موجب شده است که هزینه تصمیمات اشتباه برای سازمان ها بسیار بالا و در برخی موارد جبران ناپذیر گردد. از سوی دیگر با رقابتی شدن بازار و صنعت اغلب سازمان ها، هزینه انجام بسیاری از فعالیت ها توسط خود شرکت، دیگر توجیه ندارد. لذا بسیاری از فعالیت ها که امکان انجام آن توسط متخصصین بیرونی با کیفیت قابل قبول وجود دارد، می بایست به بیرون از سازمان واگذار شوند. در این میان نیاز به خدمات مشاوره مدیریت ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﻣـﺪﯾﺮان ﺑـﺎ ﻣـﺴﺎﺋﻞ و ﻣـﺸﮑﻼت ﭘﯿﭽﯿـﺪه و ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﻫﺮ روز ﺑﯿﺸﺘﺮ از دﯾﺮوز اﺣﺴﺎس ﻣﯽ ﺷﻮد.

ادامه مطلب ...

یكی از روشهای نوین و اثربخش بازاریابی، بازاریابی از طریق پست الكترونیكی است. در واقع پست الكترونیكی یكی از ابزارهای مجازی روش بازاریابی مستقیم یا همان Direct Marketing است. در شماره نوزدهم نشریه پنجره خلاقیت مصاحبه ای داشتم در خصوص روشها و نكته های ایمیل ماركتینگ كه متن كامل آن در ادامه آمده است.

ادامه مطلب ...

تبلیغات خلاق و شگفت انگیز
در شرکت‌های برتر جهانی در جست‌و‌جوی زیرپوستی‌ترین لایه‌های انسانی است. با دیدن این تبلیغات، به شگفت‌ خواهید آمد و به این ترتیب، برندها در اعماق و ژرفای مغز شما حضوری فعال پیدا خواهند کرد.

ادامه مطلب ...

همراه اول و ایرانسل چند سالی است كه باهدف جلب مخاطبان بیشتر به رقابت تبلیغاتی با یكدیگر مشغول هستند. از جمله رقابتهای شدیدی كه بین این دو اپراتور صورت گرفت رقابت بر سر تصاحب نام لیگ برتر فوتبال بود كه با حرف و حدیثهای زیادی نیز همراه شد.

ادامه مطلب ...

ایده های متنوعی در نشریات چاپ و منتشر می شود که گاه در انبوه مطالب به خوبی آشکار نیست.از آنجا که خواننده علاقه مند به دانستن است، گزینش این مطالب نیز در خور توجه است چون می تواند دانش و تجربه ارزشمندی تقدیم خواننده کند. «۱۰ راه برای اداره کمپین تبلیغاتی» از آن دست مطالبی است که مترجم با نگاه خود آن را برگزیده و سپس به ترجمه آن اقدام کرده است.

ادامه مطلب ...

تبلیغات فن فروشندگی است؛ کلود هاپکینز در این خصوص مواردی که یک آگهی را موفق می کند، می نویسد:

درک درست تبلیغات یا حتی آموزش اصول و مبانی آن، باید با دیدی صحیح آغاز شود، تبلیغات فن فروشندگی است. اصول آن اصول فن فروشندگی است. موفقیت ها و شکست ها، در این دو حیطه، بر اثر دلایلی مشابه پدید می آیند. پس هر پرسش تبلیغاتی باید طبق استانداردهای فروشندگی پاسخ داده شود. بر این نکته تاکید می کنم. تنها هدف تبلیغات، افزایش فروش است.

ادامه مطلب ...

در دفتر یا مغازه خود نشسته‌اید‌، به صورتحساب هزینه‌ها نگاه می‌كنید. سكوت، تمام فضا را فراگرفته. منتظر زنگ تلفن یا ورود مشتری جهت فروش كالا یا ارائه خدمت به وی هستید. ولی خبری نمی‌شود.
سختی این لحظات زمانی شدت می‌گیرد كه به یاد كرایه مكان، بدهكاری‌ها و سرمایه‌ای كه برای خرید كالا یا تولید آن صرف كرده‌اید می‌افتید و باعث می‌شود كه فشار عصبی زیادی بر شما وارد شود.

ادامه مطلب ...

همگام با ظهور، توسعه و رونق تولید و شكوفایی تجارت مدرن، روش ها ی معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات به شدت دستخوش تحولاتی چشمگیر گردید. نیاز به بهره گیری از متدهای كارآمد در معرفی شایسته و بازار گستر محصولات تولیدی كمپانی های بزرگ با تشدید ضرب آهنگ پیشروی جهان به سوی افزایش تولید و تجاری سازی محصولات، باعث گردید تا تدابیر ویژه ای جهت تاسیس و سازماندهی استراتژیك واحدهای بازاریابی از سوی مدیران شركت ها اتخاذ گردد.

ادامه مطلب ...

یكی از عناصر مهم در معرفی و برندسازی شركتها و سازمانها، شعارهای تبلیغاتی آنهاست. شعار تبلیغاتی بیانگر جهت گیری استراتژیك و ارزشهای بنیادین مورد ادعای سازمانها است. گفتم مورد ادعا چون این ارزشها و رویكردها باید در عمل اثبات شود و صرفا با گنجاندن مفاهیم ارزشی در شعارهای تبلیغاتی، تمایزی ایجاد نخواهد شد. (به عمل كار برآید، به سخن دانی نیست).

ادامه مطلب ...

بخش بندی بازار، فرایندی است كه بر اساس آن یك بازار به زیربخش‌های متمایزی از مشتریانی كه نیازها و مشخصاتشان یكسان است تقسیم‌بندی می شود. از آنجاكه مشتریان هر بخش نیازها و خواسته‌های یكسانی دارند، به یك طرح بازاریابی و یك محصول خاص به شیوه‌ای مشابه پاسخ می‌دهند. بخش‌بندی بازار كمك می‌كند با تقسیم یك بازار بزرگ به بخش‌های كوچكتر، منابع سازمان به طور بهینه صرف مشتریان اصلی شود.

ادامه مطلب ...

یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها و شرکتها نیز در گرو فعالیتهای تبلیغاتی آنها است. بطور ساده تبلیغ، راهی برای رساندن پیام به مخاطبان مورد نظر تعریف شده است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه باید تبلیغ کنیم تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم؟

ادامه مطلب ...

تمامی سازمانها و شركتها، برای كالاها و خدماتی كه عرضه می‌دارند قیمتی تعیین می‌كنند. این قیمت ممكن است در قالب مفاهیم گوناگون مانند شهریه، آبونمان، حق العمل، اجراه بها و ... عنوان می‌شود.
در بین اجزای آمیزه بازاریابی، قیمت تنها عاملی است كه موجب ایجاد درآمد می‌شود. همچنین قیمت انعطاف‌‌پذیرترین عامل آمیزه بازاریابی شناخته می‌شود چراكه می‌توان به سرعت آنرا تغییر داد.

ادامه مطلب ...

از نظر تاریخی، تا قبل از انقلاب صنعتی، تجارت و بازرگانی بیشتر، رابطه محور بوده است. پس از انقلاب صنعتی زمانی که تولید انبوه با روشهای جدید به‌سرعت رشد کرد و مصرف انبوه رخ نمایاند، واسطه‌ها در زنجیره توزیع قدرتمندتر شده، رابطه سنتی بین تولیدکنندگان و مشتریان از هم گسسته شد. در نتیجه توزیع در سطح گسترده جغرافیایی پدیدار شد که خود نیاز به توزیع و بازاریابی انبوه را به همراه داشت. این روند در شرایطی که تقاضا بیش از عرضه بود، ضامن سودآوری بسیاری از شرکتها تلقی می‌شد.

ادامه مطلب ...

شاید بتوان گفت که بارزترین مهارت حرفه ای بازاریابان قابلیت و توانایی آنها در ایجاد، حفظ، مراقبت و ارتقای نام تجاری یا همان برند است. تعیین نام تجاری هنر و بنیان بازاریابی است.نام تجاری یا برند سبب شناسایی فروشنده یا سازنده می‌شود. نام تجاری می تواند یک نام، یک علامت تجاری، نشان و یا سمبل دیگری باشد. فروشنده براساس قانون علامت تجاری حق استفاده همیشگی از نام تجاری را در اختیار دارد.

ادامه مطلب ...

هدف تمام شركتهای انتفاعی، افزایش فروش سودآور از طریق ارضای نیازها و خواسته های بازار و مصرف كنندگان در بلندمدت است. مدیریت فروش در رسیدن به این هدف نقش مهمی را در مجموعه فعالیتهای بازاریابی ایفا می كند. فروشندگان امروز بیش از گذشته قدرتی پویا در دنیای تجارت محسوب می شوند و تلاشهای آنها اثر مستقیم بر فعالیتهای متنوع و مختلف شركت دارد.آنها محصولات شركت را به مشتریان معرفی می كنند، سفارشات فروش را كه منجر به ارسال محصولات برای مشتریان می شود دریافت می كنند.

ادامه مطلب ...

یكی از مهمترین چالشهای مدیران بازاریابی و تولیدكنندگان، انتقال كالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است. بر این اساس تصمیم‌گیری در خصوص شیوه انتقال كالا به محل خرید یا مصرف، از جمله تصمیمات مهمی است كه مدیر بازاریابی با آن مواجه است. اهمیت تصمیمات اتخاذ شده در خصوص كانالهای توزیع، به این دلیل است كه شركت مجبور است برای مدتی طولانی به این تصمیمات پایبند و متعهد بماند. چراكه چندین سال طول می‌كشد یك سیستم توزیع بطور مطلوب مستقر شود و به آسانی قابل تغییر نیست.

ادامه مطلب ...

در شرایطی كه تولید و عرضه كالا و خدمات به عنوان مبنا و میزانی جهت سنجش توسعه‌یافتگی اقتصادی كشورها قلمداد می‌شود، عنصری كه پایداری این روند را تضمین كند نقشی مهم و حیاتی ایفا می‌كند. این عنصر بدون شك مصرف‌كننده است كه حق انتخاب دارد. لذا گزینه‌هایی كه جهت انتخاب در پیش روی اوست و براساس آنها یكی را بر دیگری مقدم می‌دارد بسیار اساسی و تعیین كننده است. باید این موارد را شناخت، تحلیل كرد و تولید را برپایه آنها بنیاد نهاد.

ادامه مطلب ...

جهان امروز حكم دهكده‌ای را یافته، كه سفره بازار یكپارچه‌اش در سرتاسر قاره‌ها گسترده شده است. آشنایی سنجیده و علمی با بازارهای گوناگون و توانمندی‌ها و كاستی‌های هر بنگاه، نیازمند خودشناسی است. باید از نقطه شناخت خود حركت را آغاز كرد و به شناخت و درك نیازهای آشكار و پنهان مشتریان رسید. ابزار پیاده‌سازی این فرایند مهم و حساس، "ممیزی بازاریابی" است كه پژوهشی گسترده و همه جانبه در وضعیت كلیه اركان و فعالیتهای بنگاه را سامان می‌دهد. در سایه ممیزی بازاریابی است كه می‌توان فهمید در چه موقعیتی هستیم و چگونه می‌توانیم به سمت تعالی حركت كنیم.

ادامه مطلب ...

قوم‌شناسی مشتریان، یکی از روش‎های تحقیقات كیفی است. این روش به منظور درك نیازهای مشتریان و فرایند خرید آن‎ها، رفتار مشتریان دیدگاه‌ها و فرهنگ آن‎ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد. قوم‌شناسی مشتریان شاخه‌ای ازمردم‌شناسی است كه از سوی بسیاری از متخصصان به عنوان قابلیتی محوری در بازاریابی شناخته شده، به عنوان جایگزین یا تكمیل‎كننده تکنیک گروه‌های متمركز به كار گرفته می‌شود.

ادامه مطلب ...