ماده 16- جدول نرخ پایه آگهی در شبکه های رادیویی و تلویزیونی:
جدول ذیل به عنوان تعرفه پایه آگهی برای همه شبکه های رادیویی و تلویزیونی لازم الاجرا می باشد.

نرخ تعرفه هر ثانیه پیام بازرگانی و آگهی بازرگانی صدا و سیما

 

نرخ تعرفه هر ثانیه آگهی تبلیغاتی رادیویی و آگهی رادیویی صدا و سیما

ماده17- افزایش طبقه هر برنامه:
چنانچه بر اساس عرضه و تقاضا میانگین تقاضای یک بسته آگهی در نیمه اول هر ماه بیش از 60، 70 و یا 90% از حجم آن بسته آگهی باشد بترتیب 1، 2 و 3 طبقه افزایش خواهد یافت. و همچنین چنانچه بترتیب 30، 20 و 10% حجم را اشغال نماید به ترتیب 1 و 2 و 3 طبقه كاهش داده خواهد شد.(منوط به تصمیم اداره كل بازرگانی)
تبصره 30: در موارد خاص بنا به تشخیص و تصویب مدیر كل بازرگانی صدا و سیما، طبقه لازم تعیین و ابلاغ میشود.

ماده 18- جدول ضرایب ماه های سال:
با توجه به اینكه برنامه های صدا و سیما در ماه هایی از سال ،دارای مخاطب بیشتری هستند ؛ لذا ضرایب ماهانه به شرح جدول ذیل در نظر گرفته شده است. تا نسبت به جدول پایه اعمال شود. این ضرایب شامل كلی پخش ها اعم از داخلی، خارجی، تحت لیسانس،تولید مشترك و... میشود.

تعرفه پیام بازرگانی و آگهی بازرگانی صدا و سیما در ماه های سال


ماده 19- ضریب محاسبه آگهی خارجی،مشترک،تحت لیسانس در رادیو و تلویزیون:

تعرفه آگهی های خارجی در پیام بازرگانی و آگهی بازرگانی صدا و سیما


تبصره 31: در صورتیكه در یک آگهی دویا چند کالا معرفی شود ضریب پایه ، کالای با تعرفه بالاتر خواهد بود (با تشخیص اداره کل بازرگانی صدا و سیما) به ازای هر کالا 50 درصد به ضریب كالای اصلی اضافه می شود.
تبصره 32: کالا های خارجی با نام و نشان تجاری (برند) ایرانی در صورت تولید یا فرآوری و بسته بندی در ایران مشمول بند 3 جدول شماره 25 ماده 19 خواهند بود.

ماده 20- انواع آگهی:
الف- مستقیم (تیزر) : آگهی کوتاه تبلیغاتی كه ویژگی های جذاب کالا و خدماتی را به نمایش میگذارد در تلویزیون 10 ثانیه و در رادیو نیز 10 ثانیه تعیین میشود و کمتر از آن نیز در تلویزیون همان 10 ثانیه و رادیو 10 ثانیه محاسبه میگردد (به استثناء نشان آگهی).
ب- گزارش آگهی(رپرتاژ) : به آگهی هایی كه ساختاری مستند داشته وگزارشی از مراحل ساخت و یا تولید و یا ارائه یك خدمت را به تصویر میکشند و در آن نقش آفرینی وجود ندارد گزارش آگهی اطلاق میشود. حداقل زمان گزارش آگهی 120 ثانیه می باشد. تشخیص ساختار گزارش آگهی با اداره كل بازرگانی سازمان صدا وسیما است.
تبصره 33: گزارش آگهی، در یک بسته آگهی منوط به وجود ظرفیت پخش با در نظر گرفتن اولویت برای پخش سایر آگهی ها می باشد.
ج- حک آرم: 15 ثانیه می باشد و اندازه کادر میبایست 1.5 برابر اندازه آرم شبکه بوده و فاصله بین دو پخش برای حک آرم حداقل 5 دقیقه می باشد.
د- دعوت به تماشا: متناسب با زمان هر برنامه حداکثر سه نوبت و برای هر نوبت حداقل 15 ثانیه می باشد كه میتواند دریكی از موقعیت های قبل، ادامه و انتهای برنامه و یا هر سه موقعیت پخش شود.
ه- زیرنویس: حداقل 15 ثانیه و حداكثر 20 ثانیه و كمتر از آن نیز 15 ثانیه محاسبه میگردد.
و- نشان آگهی: نمایش نام و نشان تجاری و شعار صاحبان آگهی، بدون گفتار، همراه آرم و نشان بازرگانی توام با موسیقی مصوب شده در 6 ثانیه ابتدا یا انتهای هربسته آگهی به تشخیص اداره كل بازرگانی سازمان صدا و سیما، به صورت روزانه از هریك ازشبكه های سیما پخش میشود.
تبصره 34: ارسال سفارش به منزله پخش در ابتدا یا انتهای كلیه بسته آگهی های شبكه تعیین شده می باشد.

ز- آگهی فروش مستقیم کالا:

هزینه آگهی تبلیغاتی برای فروش مستقیم کالا در صداوسیما

1. قیمت آگهی ها بر اساس نرخ تیزر محاسبه خواهد شد.
2. اعتبار هر شناسه تنها برای 30 روز می باشد.
3. هر شناسه فقط در یك دوره مجوز پخش داشته و در صورت تمایل صاحب آگهی به پخش با زمان كمتر مجاز به اصلاح همان شناسه نبوده و میبایست اقدام به تهیه تیزر كوتاه جدید نماید.
4. صاحب آگهی مجاز به استفاده از صدا پیشگان و هنرپیشگان تكراری در شناسه های ماهانه خود نمی باشد.
5. این نوع آگهی ها صرفا"با انعقاد قرارداد 100% نقدی قابل پخش خواهند بود.

ماده 21- نرخ انواع آگهی:

الف- گزارش آگهی: معادل 70% نرخ طبقه همان برنامه.
ب- حك آرم: معادل 25% نرخ طبقه همان برنامه
ج- دعوت به تماشا: نرخ دعوت به تماشا قبل معادل 2 برابر و بین معادل 2 برابر قبل و بعد معادل 80% نرخ طبقه همان برنامه محاسبه می شود.
تبصره 35: برنامه های ورزشی مشمول این بند نمی باشند.درزمان اعلام طبقه هربرنامه ورزشی اعلام خواهد شد.
د- زیرنویس: نرخ زیرنویس معادل (قبل) نرخ طبقه همان برنامه.
ه- بین برنامه: معادل دو برابر نرخ طبقه همان برنامه در تلویزیون و نرخ آگهی بین برنامه رادیویی معادل قبل می باشد.
و- نشان آگهی متناسب با سقف طبقات قرارداد از محل قراردادهای گروه الف،ب،ج معادل 100% نرخ طبقه همان برنامه در روز های عادی و اعیاد و مناسبت های خاص و یك روز قبل از آن و نیز شبكه یك وسه در تمامی ایام سال معادل 2 برابر میباشد.
ز- بعد: نرخ آگهی بعد معادل 80% قبل همان برنامه محاسبه میشود. (مشروط بر آنكه قبل از برنامه بعدی نباشد.)
ک- آگهی اعلام هدایای قرعه كشی و برندگان هر دوره طبق جدول ذیل محاسبه خواهد شد.

ضریب تعرفه پیام بازرگانی و آگهی بازرگانی جایزه دار


تبصره 36: صاحبان كالا و خدماتی كه هدایای قرعه كشی خود را از محصولات، كالا و خدمات خود تعیین كنند نرخ آگهی مربوطه مشمول این بند نخواهد بود. در هلدینگها هدایای قرعه كشی فقط مختص كالا و یا خدمات گروه مربوطه می باشد.
در صورتی که هدایای قرعه کشی خودرو باشد به شرح زیر خواهد بود:

ضریب تعرفه پیام بازرگانی و آگهی بازرگانی جایزه دار با جایزه خودرو


در صورتی ک هدایای قرعه کشی هواپیما و یا سفر های خارجی باشد با ضریب 3 محاسبه خواهد شد.

ماده 22- موقعیت آگهی در بسته:

ضریب موقعیت آگهی در بسته برای تبلیغات تلویزیونی صدا و سیما


الف- دربرنامه های ورزشی درصد افزایش موقعیهت آگهی با توجه به زمان پخش توسط اداره کل بازرگانی صدا و سیما تعیین میشود.
ب- در صورت تراكم آگهی در بسته ها از هر صاحب آگهی یك آگهی پذیرش می شود .
ج- از هر شناسه آگهی در صورت تكمیل بودن ظرفیت در بسته های آگهی صرفاً یك آگهی پذیرش میشود.