ماده 15 ـ جدول نرخ پایه آگهی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی:
جدول ذیل به‌عنوان تعرفه پایه آگهی برای همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی لازم الاجرا می‌باشد.

تعرفه و هزینه پایه پیام بازرگانی

تعرفه و هزینه پایه پیام بازرگانی رادیو

ماده 16 : افزایش طبقات هر برنامه:
چنانچه بر اساس عرضه و تقاضای میانگین تقاضای یک بسته آگهی در نیمه اول هرماه بیش از 75،60 و یا 90 درصد از حجم آن بسته آگهی باشد به ترتیب3،2،1 طبقه افزایش خواهد یافت و همچنین چنانچه بترتیب 30،20،10 درصد حجم را اشغال نماید به ترتیب3،2،1 طبقه کاهش داده خواهد شد.
تبصره 31: در موارد خاص بنا به تشخیص و تصویب مدیرکل بازرگانی، طبقه لازم تعیین و ابلاغ می‌شود.
ماده 17: جدول ضرایب ماههای سال:
با توجه به اینکه برنامه‌های صداوسیما در ماه‌هایی ازسال، دارای مخاطب بیشتری هستند، لذا ضرائب ماهانه به شرح جدول ذیل در نظر گرفته‌شده است. تا نسبت به جدول پایه اعمال شود. این ضرائب شامل کلیه پخش‌ها اعم از داخلی، خارجی، تحت لیسانس، تولید مشترک و.. می‌شود.

ضرایب افزایش تعرفه و هزینه پیام بازرگانی

ماده 18 : ضریب محاسبه آگهی خارجی مشترک تحت لیسانس در رادیو و تلویزیون:
الف ـ تعرفه آگهی‌های خارجی 2.5 برابرتعرفه داخلی محاسبه می شود.
ب ـ کالای خارجی با نام و نشان تجاری(برند) ایرانی و یا کالای ایرانی بانام و نشان تجاری (برند) خارجی با 2 برابر تعرفه محاسبه خواهد شد.
ج _کالاهایی که تحت لیسانس شرکت‌ها و گروه‌های خارجی در ایران تولید می‌شوند که امکان تغییر نام آن بر اساس قانون تجارت جهانی امکان‌پذیر نمی‌باشد با تعرفه 1.2 برابر محاسبه می‌شود.
دـ درصورتی‌که در یک آگهی دو کالا معرفی شود (با تشخیص اداره بازرگانی) تعرفه کالای گران‌تر ملاک محاسبه خواهد بود.
وـ آگهی داخلی با نام ایرانی با تعرفه داخلی محاسبه می‌شود.

اصلاحیه 94/20/2 : کالای خارجی با نام و نشان تجاری ایرانی با ضریب 2 برابر تعرفه داخلی، و کالای ایرانی با نام خارجی با ضریب 1.2 تعرفه داخلی محاسبه می شود.

ماده 19 : انواع آگهی
الف ـ مستقیم (تیزر): آگهی کوتاه تبلیغاتی که ویژگی‌های جذاب کالا و خدماتی را به نمایش می‌گذارد در تلویزیون 15 ثانیه و در رادیو 10 ثانیه تعیین می‌شود و کمتر از آن نیز در تلویزیون همان 15 ثانیه و رادیو 10 ثانیه محاسبه می‌گردد (به‌استثناء نشان آگهی).
تبصره 32: به‌منظور ارتقاء کیفی و مهندسی پیام در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی در آگهی‌های تبلیغاتی:
1. داستان روایی، آگهی‌هایی که با این هدف و ساختار در یک آگهی و یا چند آگهی 60 ثانیه‌ای تولید می‌شوند هرکدام معادل 40 ثانیه محاسبه خواهد شد.
2. صاحبان کالا و خدماتی که در آگهی‌های تبلیغاتی خود احترام به والدین و یا ارتقای سطح سلامت جامعه می‌پردازند. اگر از داستان روایی نیز استفاده نمایند10 ثانیه رایگان تعلق می گیرددرغیر اینصورت مشروط به رعایت 60 ثانیه 20 ثانیه آگهی رایگان به شناسه آگهی تعلق می گیرد.
3. محیط‌ زیست: صاحبان کالا و خدماتی که در آگهی های تبلیغاتی خود توجه به محیط‌ زیست را تبلیغ نمایند اگر از داستان روایی نیز استفاده نمایند 5 ثانیه رایگان تعلق می‌گیرد در غیر این صورت مشروط به رعایت 60 ثانیه 10 ثانیه آگهی رایگان به شناسه آگهی تعلق می‌گیرد.
4. بیمه‌ ها: درصورتی‌که هر یک از شناسه آگهی بیمه‌های اختیاری مانند عمر و... را تبلیغ نمایند شناسه آگهی مربوط از 10 درصد اضافه پخش تشویقی برخوردار خواهد شد.
ب) گزارش آگهی (رپرتاژ): به آگهی‌هایی که ساختار مستند داشته و گزارشی از مراحل ساخت ویاتولید و یا ارائه یک خدمات را به تصویر می‌کشند و در آن نقش‌آفرینی وجود ندارد گزارش آگهی اطلاق می‌شود. حداقل زمان گزارش آگهی 120 ثانیه می‌باشد. تشخیص ساختار گزارش آگهی با اداره کل بازرگانی است.
تبصره 33: گزارش آگهی، دریک بسته آگهی منوط به وجود ظرفیت پخش با در نظر گرفتن اولویت برای پخش سایر آگهی‌ها می‌باشد.
ج) حک آرم: 15 ثانیه می‌باشد و اندازه کادر می‌بایست 1.5 برابر اندازه آرم شبکه بوده و فاصله بین دو پخش برای حک آرم حداقل 5 دقیقه می‌باشد.
د) دعوت به تماشا: متناسب بازمان برنامه حداکثر سه نوبت و برای هر نوبت حداقل 15 ثانیه می‌باشد که می‌تواند دریکی از موقعیت‌های قبل، ادامه و انتهای برنامه و یا هر سه موقعیت پخش می‌شود.
هـ) زیرنویس: حداقل 15 ثانیه و حداکثر 20 ثانیه و کمتر از آن نیز 15 ثانیه محاسبه می‌گردد.
و) نشان آگهی: نمایش نام و نشان تجاری و شعار صاحبان آگهی، بدون گفتار، همراه آرم و نشان بازرگانی توأم با موسیقی مصوب شده در 6 ثانیه ابتدا یا انتهای هر بسته آگهی به تشخیص اداره کل بازرگانی به‌صورت روزانه از هر یک از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.
تبصره 34: ارسال سفارشات به‌منزله پخش در ابتدا یا انتهای کلیه بسته آگهی های شبکه تعیین شده می باشد.

ز: آگهی فروش مستقیم کالا:

تعرفه تبلیغات فروش مستقیم کالا در صدا سیما

1. قیمت آگهی‌ها بر اساس نرخ تیزر محاسبه خواهد شد.
2. اعتبار هر شناسه تنها برای 30 روز می‌باشد.
3. هر شناسه فقط در یک دوره مجوز پخش داشته و در صورت تمایل صاحب آگهی به پخش بازمان کمتر مجاز به اصلاح همان شناسه نبوده و می‌بایست اقدام به تهیه تیزر کوتاه جدید نماید.
4. صاحب آگهی مجاز به استفاده از صدا پیشگان و هنرپیشگان تکراری در شناسه‌های ماهانه خود نمی‌باشد.
ماده 20 : نرخ انواع آگهی:
گزارش آگهی: معادل 70 درصد نرخ طبقه همان برنامه.
‌أ. حک آرم: معادل 25 درصد نرخ طبقه همان برنامه
‌ب. دعوت به تماشا: نرخ دعوت به تماشا قبل معادل 2 برابر و بین معادل 2 برابرقبل و بعد معادل 80 درصد نرخ طبقه همان برنامه محاسبه می‌شود. تبصره 35 :برنامه ورزشی مشمول این بند نمی باشند در زمان اعلام طبقه هر برنامه ورزشی اعلام خواهد شد.
‌ج. زیرنویس: نرخ زیرنویس معادل (قبل) نرخ طبقه همان برنامه.
‌د. بین برنامه: معادل دو برابر نرخ طبقه همان برنامه در تلویزیون و نرخ آگهی بین برنامه رادیویی معادل قبل می‌باشد.
‌ه. نشان آگهی متناسب با سقف طبقات قرارداد از محل قراردادهای گروه الف، ب، ج معادل 60 درصد نرخ طبقه همان برنامه درروزهای عادی و اعیاد و مناسبت‌های خاص و یک روز قبل از آن معادل 100 درصد می‌باشد.
‌و. بعد: نرخ آگهی بعد معادل 80 درصد قبل همان برنامه محاسبه می‌شود. (مشروط بر آنکه قبل از برنامه بعدی نباشد).
ک.آگهی اعلام هدایای قرعه‌کشی و برندگان هر دوره با ضریب سه برابر محاسبه خواهد شد.
تبصره 36: صاحبان کالا و خدماتی که هدایای قرعه‌کشی خود را از محصولات، کالا و خدمات خود تعیین کنند نرخ آگهی مربوط مشمول این بند نخواهد بود. در هلدینگها هدایای قرعه‌کشی فقط مختص کالا و یا خدمات گروه مربوطه می‌باشد.

ماده 21 : موقعیت آگهی در بسته:

ضرایب موقعیت آگهی در پیام های بازرگانی

أ‌. در برنامه‌های ورزشی درصد افزایش موقعیت آگهی با توجه به زمان پخش توسط اداره کل بازرگانی تعیین می‌گردد.
ب‌. در صورت تراکم آگهی دربسته‌ها از هر صاحب آگهی یک آگهی پذیرش می‌شود.
ت‌. از هر شناسه آگهی دربسته‌های آگهی صرفاً یک آگهی پذیرش می‌شود.
ماده 22 : زمان سفارش آگهی:
أ‌. ارسال سفارشات به‌صورت پذیرش بر خط و همزمان (آن لاین) تحت وب تا ساعت 24 دو روز قبل از پخش (به‌جز ایام تعطیل) توسط شرکت همکار صورت می‌گیرد.
ب‌. بسته‌های آگهی جدیدی که به‌واسطه مسابقات ورزشی و برنامه‌های ویژه که جداگانه اعلام می‌شود از ضابطه فوق مستثنی می‌باشد.
ج. آگهی‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی دیجیتال خارج از بسته آگهی سفارش پذیرفته نمی‌شود.
تبصره 37: برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی و به‌منظور ارتقاء سطح رضایتمندی مشتریان، حق فوریت در رادیو و تلویزیون ملغی گردید.
تبصره 38: آگهی‌های زمان‌دار مانند نمایشگاه‌ها و فروش اوراق مشارکت و اوراق قرضه از اولویت پذیرش و پخش در یک بسته آگهی برخوردار می‌شوند.
ماده 23 : حذف و جابجایی آگهی:
‌أ. حذف آگهی تا 4 روز کاری قبل از پخش مشمول جریمه نمی‌شود.
‌ب. حذف آگهی تا سه روز کاری قبل از پخش مشمول 10 درصد جریمه می‌شود.
‌ج. حذف آگهی تا دو روز کاری قبل از پخش مشمول 15 درصد جریمه می‌شود
‌د. حذف آگهی تا یک روز کاری قبل از پخش امکان‌پذیر نمی‌باشد. در موارد خاص با تائید مدیرکل بازرگانی و با 30 درصد جریمه انجام می‌شود.
تبصره 39: آگهی‌هایی که جابجا می‌شود امکان حذف ندارد.
‌ه. درصورتی‌که تغییری در برنامه‌های شبکه‌های مختلف داده شود اگر سفارش در طبقه بالاتر پخش شود صورتحساب معادل طبقه سفارش اولیه صادر خواهد شد اگردر طبقات پایین‌تر پخش شود معادل طبقه پخش‌شده صورتحساب صادر خواهد شد و لازم به ذکر است در صورت تغییر ساعت پخش برنامه، آگهی با همان طبقه سفارش داده‌شده محاسبه می‌شود.
‌و. درصورتی‌که بجای پخش برنامه‌ای (سریال، فیلم و طنزو...) تکرار برنامه مذکور پخش شود سفارشات بسته‌های قبل، بین و بعد با کاهش 40 درصد نرخ همان طبقه محاسبه می‌شود.
ماده 24 : قطع آگهی:
‌أ. قطع آگهی با صدور دستور کتبی مدیر بازرگانی امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین اعلام مکتوب به صاحب آگهی یا شرکت همکار حسب مورد به‌جز بند ذیل ضروری است.
‌ب. در صورتیکه صاحبان کالاو خدمات از انجام تعهدات خود در زمان‌های مقرر خودداری نمایند اداره کل بازرگانی مختار است نسبت به عدم پخش آگهی‌های تبلیغاتی اقدام نماید و نسبت به وصول مطالبات خود با اجراء تعدیلات لازم از طریق مبادی ذیربط اقدامات لازم را مبذول نماید.
‌ج. درصورتی‌که قطع آگهی ناشی از بدهی اشخاص باشد پس از وصول مطالبات معوقه پخش مجدد آگهی بلامانع است.
ماده 25 : صورتحساب:
صورتحساب آگهی‌های پخش‌شده به‌صورت هفتگی تهیه و به صاحبان آگهی ارائه می‌گردد، در خصوص آن دسته از قراردادهایی که به‌صورت سه‌جانبه منعقد می شود ، جهت اطلاع و پیگیری لازم به‌منظور وصول به‌موقع، در اختیار شرکت همکار نیز قرار خواهد گرفت.