تعرفه های پخش تبلیغات صدا و سیما

ﺟﺪول ﻧﺮخ ﭘﺎﯾﻪ آﮔﻬﯽ در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی رادﯾﻮﯾﯽ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻃﺒﻘﻪ ﻫﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ، ﺟﺪول ﺿﺮاﺋﺐ ﻣﺎﻫﻬﺎی ﺳﺎل ، ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آﮔﻬﯽ ﺧﺎرﺟﯽ – ﻣﺸﺘﺮک – ﺗﺤﺖ ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ ، ﻧﺮخ اﻧﻮاع آﮔﻬﯽ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯽﺷﻮد ، ﻣﺪت اﻧﻮاع آﮔﻬﯽ

ماده 15- جدول نرخ پایه آگهی در شبکه های رادیویی و تلویزیونی:
جدول ذیل به عنوان تعرفه پایه آگهی برای همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی لازم‌ الاجرا می‌باشد.

تعرفه پیام بازرگانی صدا و سیما

تعرفه پیام بازرگانی رادیویی صدا و سیما

ماده 16- افزایش طبقه هر برنامه:
چنانچه بر اساس  عرضه و تقاضا میانگین یک بسته آگهی در نیمه اول هر ماه بیش از 60، 75 و یا 90% از حجم آن بسته آگهی باشد به ترتیب 1، 2 و 3 طبقه افزایش خواهد یافت و همچنین به ترتیب 30، 20 و 10% حجم را اشغال نماید به ترتیب 1، 2 و 3 طبقه کاهش داده خواهد شد. (منوط به تصمیم اداره کل بازرگانی صدا و سیما)
*تبصره 27: در موارد خاص بنا به تشخیص و تصویب مدیر کل بازرگانی صدا و سیما، طبقه لازم تعیین و ابلاغ می‌شود.


ماده 17- جدول ضرایب ماه های سال:
با توجه به اینکه برنامه های صدا و سیما درماه‌ هایی از سال، دارای مخاطب بیشتری هستند؛ لذا ضرایب ماهانه به شرح جدول ذیل در نظر گرفته شده است. تا نسبت به جدول پایه اعمال شود. این ضرایب شامل کلیه پخش‌ها اعم از داخلی، خارجی، تحت لیسانس، تولید مشترك و... می شود.

ضرایب ماهانه افزایش قیمت پیام بازرگانی و تیزر صدا و سیما


ماده 18- ضریب محاسبه آگهی خارجی، مشترك، تحت لیسانس در رادیو و تلویزیون:

ضریب افزایش قیمت پیام بازرگانی محصولات داخلی و خارجی

*تبصره 28: در صورتی که در یک آگهی دو یا چند کالا معرفی شود ضریب پایه، کالای با تعرفه بالاتر خواهد بود (با تشخیص اداره کل بازرگانی صدا و سیما) و به ازای هر کالا 50 درصد به ضریب کالای پایه اضافه می‌شود.

ماده 19- انواع آگهی:
الف- مستقیم ( تیزر ): آگهی کوتاه تبلیغاتی که ویژگی‌های جذاب کالا و خدماتی را به نمایش می‌گذارد در تلویزیون 15 ثانیه و در رادیو نیز 10 ثانیه تعیین می‌شود و کمتر از آن نیز در تلویزیون همان 15 ثانیه و رادیو 10 ثانیه محاسبه می گردد (به استثناء نشان آگهی)
ب- گزارش آگهی (رپر تاژ): به آگهی‌هایی که ساختاری مستند داشته و گزارشی از مراحل ساخت و یا تولید و یا ارائه یک خدمت را به تصویر می‌کشد و در آن نقش‌آفرینی وجود ندارد گزارش آگهی اطلاق می‌شود. حداقل زمان گزارش آگهی 120 ثانیه می‌باشد. تشخیص ساختار گزارش آگهی با اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما است.
*تبصره 29: گزارش آگهی، در یک بسته آگهی منوط به وجود ظرفیت پخش با در نظر گرفتن اولویت برای پخش سایر آگهی ها می‌باشد.
ج‌- حک آرم: 15 ثانیه می‌باشد و اندازه کادر می بایست 1/5 برابر اندازه آرم شبکه بوده و فاصله بین دو پخش برای حک آرم حداقل 5 دقیقه می‌باشد.
د‌- دعوت به تماشا: متناسب با زمان هر برنامه حداکثر سه نوبت و برای هر نوبت حداقل 15 ثانیه می‌باشد که می‌تواند در یکی از موقعیت‌های قبل، ادامه و انتهای برنامه و یا هر سه موقعیت پخش شود.
ه‌- زیرنویس: حداقل 15 ثانیه و حداکثر 20 ثانیه و کمتر از آن نیز 15 ثانیه محاسبه می‌گردد.
و‌- نشان آگهی: نمایش نام و نشان تجاری و شعار صاحبان آگهی، بدون گفتار، همراه آرم و نشان بازرگانی توأم با موسیقی مصوب شده در 6 ثانیه ابتدا یا انتهای هر بسته آگهی به تشخیص اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما، به صورت روزانه از هر یک از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.
*تبصره 30: ارسال سفارش به منزله پخش در ابتدا یا انتهای کلیه بسته آگهی‌های شبکه تعیین شده می‌باشد .

ز- آگهی فروش مستقیم کالا:

شرایط پیام بازرگانی فروش مستقیم کلا در صدا و سیما


1-    قیمت آگهی‌ها براساس نرخ تیزر محاسبه خواهد شد.
2-    اعتبار هر شناسه تنها برای 30 روز می‌باشد.
3-     هرشناسه فقط در یک دوره مجوز پخش داشته و در صورت تمایل صاحب آگهی به پخش با زمان کمتر مجاز به اصلاح همان شناسه نبوده و می‌بایست اقدام به تهیه تیزر کوتاه جدید نماید.
4-    صاحب آگهی مجاز به استفاده از صداپیشگان و هنرپیشگان تکراری در شناسه‌های ماهانه خود نمی‌باشد.


ماده 20- نرخ انواع آگهی:
الف- گزارش آگهی: معادل 70% نرخ طبقه همان برنامه.
ب‌- حک آرم: معادل 25% نرخ طبقه همان برنامه
ج‌- دعوت به تماشا: نرخ دعوت به تماشا قبل معادل 2 برابر و بین معادل 2 برابر قبل و بعد معادل 80% نرخ طبقه همان برنامه محاسبه می شود.
*تبصره 31: برنامه‌های ورزشی مشمول این بند نمی‌باشند. در زمان اعلام طبقه هر برنامه ورزشی اعلام خواهد شد.
د‌- زیرنویس: نرخ زیرنویس معادل (قبل) نرخ طبقه همان برنامه.
ه‌- بین برنامه: معادل دو برابر نرخ طبقه همان برنامه در تلویزیون و نرخ آگهی بین برنامه رادیویی معادل قبل می‌باشد.
و‌- نشان آگهی: متناسب با سقف طبقات قرارداد از محل قراردادهای تلویزیونی معادل شبکه های اول و سوم و کلیه شبکه‌ها در اعیاد و مناسبت های خاص و یک روز قبل از آن 1/5 برابر می باشد. شبکه های دوم، نسیم و خبر 75 درصد نرخ همان برنامه محاسبه می‌شود. شبکه‌های پویا، نمایش، پنج و آی فیلم 40 درصد نرخ همان برنامه محاسبه می‌شود. شبکه های مستند، آموزش، ورزش ،چهارم، تهران HD و جام جم 20 درصد نرخ همان برنامه محاسبه می شود. نرخ آرم آگهی مربوط به رخدادهای ورزشی متعاقبًا اعلام خواهد شد.
ز‌- بعد: نرخ آگهی بعد معادل 80% قبل همان برنامه محاسبه میشود. (مشروط بر آنکه قبل از برنامه بعدی نباشد.)
ک- آگهی اعلام هدایای قرعه کشی و برندگان هر دوره طبق جدول ذیل محاسبه خواهد شد.

ضریب افزایش جوایز پیام بازرگانی و آگهی تبلیغاتی


*تبصره 33: صاحبان کالا و خدماتی که هدایای قرعه‌کشی خود را از محصولات، کالا و خدمات خود تعیین کنند نرخ آگهی مربوطه مشمول این بند نخواهد بود. در هلدینگ‌ها هدایای قرعه کشی فقط مختص کالا و یا خدمات گروه مربوطه می باشد.
در صورتی که هدایای قرعه‌کشی خودرو باشد به شرح جدول ذیل خواهد بود:

ضریب پیام بازرگانی با جوایز خودر



در صورتی که هدایای قرعه‌کشی هواپیما و یا سفرهای خارجی باشد با ضریب 1/9 محاسبه خواهد شد.
*تبصره 34: صاحبان کالا و خدماتی که متقاضی قرعه کشی می‌باشند ملزم به دریافت، تکمیل و قبول شرایط و ضوابط قرعه‌کشی اداره‌کل بازرگانی می باشند.

ماده 21– ارتقاء سطح مهندسی پیام در آگهی‌های بازرگانی:
به منظور ارتقاء کیفی و مهندسی پیام در حوزه های فرهنگی و آموزش در آگهی های تبلیغاتی:
1- آگهی‌هایی که دارای ساختاری داستانی باشند مشروط بر اینکه حداکثر با زمان 60 ثانیه در طبقات ب و ج پذیرش شوند 40 ثانیه محاسبه خواهد شد در طبقات الف همان 60 ثانیه محسوب می شود.
2- صاحبان کالا و خدماتی که در آگهی های تبلیغاتی خود احترام به والدین ، تحکیم بنیاد خانواده و یا ارتقای سطح سلامت جامعه می پردازند. مشروط بر آنکه آگهی‌های آنان کمتر از 30 ثانیه نباشد و در طبقات ب و ج پذیرش شوند، آگهی‌های آنها 5 ثانیه کمتر محاسبه خواهد شد در غیر اینصورت مشروط به رعایت 60 ثانیه 20 ثانیه آگهی رایگان به شناسه آگهی تعلق می گیرد.
3- محیط زیست: صاحبان کالا و خدماتی که در آگهی‌های تبلیغاتی خود توجه به محیط زیست را تبلیغ نمایند، مشروط به پذیرش در طبقات ب و ج با رعایت 60 ثانیه ،20 ثانیه رایگان به شناسه آگهی تعلق می‌گیرد.
4- بیمه ها: در صورتیکه هر یک از شناسه آگهی بیمه های اختیاری مانند عمر و... را تبلیغ نمایند، مشروط بر رعایت  60 ثانیه، شناسه آگهی مربوطه 20 ثانیه کمتر محاسبه خواهد شد.
5- صاحبان کالا و خدماتی که در آگهی‌های تبلیغاتی خود چراغ سلامت مصوب سازمان غذا و دارو را تبلیغ نمایند، مشروط بر آنکه کد شناسه آگهی آنها کمتر از 40 ثانیه نباشد ،5 ثانیه آگهی رایگان به شناسه آگهی مربوطه تعلق میگیرد.
*تبصره 32: هر یک از صاحبان کالا و خدمات در هر یک از کد شناسه‌های آگهی فقط از یک بند ماده فوق می توانند استفاده نمایند.



ماده 22- موقعیت آگهی در بسته:

ضریب قیمت موقعیت پیام بازرگانی در بسته تبلیغاتی


الف- در برنامه‌های ورزشی درصد افزایش موقعیت آگهی با توجه به زمان پخش توسط اداره کل بازرگانی صدا و سیما تعیین می شود.

ب- در صورت تراکم آگهی در بسته‌ها از هر صاحب آگهی یک آگهی پذیرش می شود.
ج- از هر شناسه آگهی در صورت تکمیل بودن ظرفیت در بسته‌های آگهی صرفاً یک آگهی پذیرش می شود.

ماده 23- زمان سفارش آگهی:
الف- ارسال سفارشات به صورت پذیرش بر خط و همزمان (آنلاین) تحت وب تا ساعت 18 دو روز قبل از پخش (به جز ایام تعطیل) توسط شرکت همکار صورت می‌گیرد.
ب‌- بسته‌های آگهی جدیدی که به واسطه مسابقات ورزشی و برنامه‌های ویژه که جداگانه اعلام می‌شود از ضابطه فوق مستثنی می‌باشد.
ج‌- سفارش آگهی‌های تلویزیونی و رادیویی خارج از بسته آگهی پذیرفته نمی‌شود.


*تبصره 35: آگهی های زمان دار مانند نمایشگاه‌ها و فروش اوراق مشارکت و اوراق قرضه از اولویت پذیرش و پخش در یک بسته آگهی برخوردار می شوند. (در شرایط مساوی)
- در صورتیکه صاحبان کالا و خدمات در کلیه گروه‌ها در تیزرهای خود از المان های تصویری خاصی استفاده نمایند مانند( پرچم و...) و امکان درج آن در داخل باکس میسر نباشد نرخ تیزر به نرخ آخرین یا اولین باکس محاسبه خواهد شد.

ماده 24- حذف و جابجایی آگهی ها (شامل قراردادها و ظرفیت تشویقی):
الف- حذف آگهی تا 4 روز کاری قبل از پخش مشمول جریمه نمی‌شود.
ب‌- حذف آگهی تا 3 روز کاری قبل از پخش مشمول 10% جریمه می‌شود.
ج‌- حذف آگهی تا 2 روز کاری قبل از پخش مشمول 15% جریمه می‌شود.
د‌- حذف آگهی تا یک روز کاری قبل از پخش امکانپذیر نمی‌باشد. در موارد خاص با تایید مدیر کل بازرگانی و با 30% جریمه انجام می‌شود.
ه‌- جابجایی آگهی فقط تا 48 ساعت اداری از پخش امکانپذیر می باشد. (روزهای پنجشنبه تا ساعت 12 ظهر اقدام می شود)

*تبصره 36: آگهی‌هایی که جابجا می‌شود امکان حذف ندارد.
و‌- در صورتی که تغییری در برنامه‌های شبکه‌های مختلف داده شود اگر سفارش در طبقه بالاتر پخش شود صورتحساب معادل طبقه سفارش اولیه صادر خواهد شد اگر در طبقات پایین‌تر پخش شود معادل طبقه پخش شده صورتحساب صادر خواهد شد و لازم به ذکر است در صورت تغییر ساعت پخش برنامه، آگهی با همان طبقه سفارش داده شده محاسبه می‌شود.
ز‌- در صورتی که به جای پخش برنامه‌ای (سریال، فیلم و طنز و...) تکرار برنامه مذکور پخش شود سفارشات بسته‌های قبل، بین و بعد با کاهش 40% نرخ همان طبقه محاسبه می‌شود.

ماده 25- قطع آگهی:
الف- قطع آگهی با صدور دستور کتبی مدیر کل بازرگانی صدا و سیما امکانپذیر می‌باشد. همچنین اعلام مکتوب به صاحب آگهی یا شرکت همکار حسب مورد به جز بند ذیل ضروری است. با توجه به حساسیت ویژه رسانه ملی در داخل و خارج از کشور، قطع آگهی در هر زمان از اختیارات مطلق اداره کل بازرگانی بوده و صاحب آگهی و شرکت همکار با آگاهی از این موضوع حق هرگونه ادعا و اعتراض بعدی را در این خصوص از خود سلب و ساقط نموده‌اند.
ب‌- در صورتیکه صاحبان کالا و خدمات از انجام تعهدات خود در زمانهای مقرر خودداری نمایند، اداره کل بازرگانی مختار است نسبت به عدم پخش آگهی‌های تبلیغاتی اقدام نماید و نسبت به وصول مطالبات خود با اجرای تعدیلات لازم از طریق مبادی ذیربط اقدامات لازم را مبذول نماید.
ج‌- در صورتی که قطع آگهی ناشی از بدهی اشخاص باشد پس از وصول مطالبات معوقه پخش مجدد آگهی بلامانع است.
د‌- در صورتی که صاحبان کالا و خدمات ممنوعیت پخش حقوقی و یا قانونی داشته باشند، اداره کل بازرگانی نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهد نمود.


ماده 26– صورتحساب:
صورتحساب آگهی‌های پخش شده به صورت هفتگی تهیه و به صاحبان آگهی ارائه میگردد، در خصوص آن دسته از قراردادهایی که به‌صورت سه جانبه منعقد می‌شود، جهت اطلاع و پیگیری لازم به منظور وصول به موقع، در اختیار شرکت همکار نیز قرارخواهد گرفت.

ماده 27- تعدیل:
در صورت عدم پخش کامل تا پایان زمان قرارداد در هر نوع قرارداد رادیویی یا تلویزیونی در تمامی گروه‌ها مدت قرارداد افزایش نمی‌یابد و با کسر امتیاز اضافه پخش متناسب با بودجه هزینه شده از زمان پخش، درصد اضافه پخش بودجه ماهانه یا سالانه و افزایش بودجه و حضور مستمر و ظرفیت‌های تشویقی احتمالی به نسبت میزان پخش تعدیل و مفاصا حساب نهایی صادر می‌شود.


ماده 28- فسخ قرارداد:
در صورت فسخ قرارداد، با اعلام کتبی صاحب آگهی و تایید اداره کل بازرگانی با توجه به مدت باقیمانده قرارداد، با کسر امتیازات قرارداد متناسب با مبلغ پخش ،براساس جدول ضوابط و طبق ماده (27) اقدام خواهد شد.