ضوابط کلی عقد قرارداد های پخش تبلیغات تلویزیونی

‫‬ﻣﺎده 1 - آگهی تبلیغات بازرگانی
ﻣﺎده 2 - صاحب آگهی
ﻣﺎده 3 - ﺷﺮﮐﺖ ﻫﻤﮑﺎر و تعهدات

مقدمه:
مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش اگهی های بازرگانی صدا و سیما سال 95

•    در راستای سیاست های اصل 44 و سیاست های اقتصاد مقاومتی براساس برآورد ظرفیت های پیش بینی شده با هدف حمایت حداكثری از كار و سرمایه ایرانی برگرفته از رویكرد زیر تهیه و تدوین شده است.
•    تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی
•    حمایت از كار آفرینان و به حداكثر رساندن مشاركت واحدهای تولیدی و خدماتی كشور
•    حمایت از تولید كنندگان، صادر كنندگان محصولات و خدمات ایرانی
•    حمایت از مخترعین و فعالان دانش بنیان
•    ایجاد رقابت سالم در حوزه های تولیدی كشور
•    توجه جدی به اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف كالاهای داخلی
•    كمك به ارتقاء سطح فرهنگی و آموزشی دربخشهای سلامت،محیط زیست و...
•    كمك به ارتقاء سطح استاندارهای كالا و خدمات ایرانی در مقایسه با سایر تولیدات مشابه
•    اهتمام جدی به برند ایرانی و حمایت لازم در این بخش به منظور حضور مستمر برندهای ایرانی كه دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد.

تعاریف

ماده 1- آگهی بازرگانی:
معرفی كالا و خدمات با هدف تجاری كه موجب آگاهی، ایجاد علاقه و یا وفاداری در افكار مخاطبین از طریق طراحی، آماده
سازی، تولید و پخش از طریق شبكه های رادیویی و تلویزیونی می شود كه نتایج آن موجب معرفی و یا ارتقاء نام و نشان تجاری (برند)، فروش و یا افزایش فروش كالا و خدمات صاحبان آگهی می گردد.
ماده 2- صاحب آگهی:
به اشخاص حقیقی و یا حقوقی (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) گفته میشودكه به منظور معرفی كالا و محصول یا خدمات خود ضمن پذیرش اصول و ضوابط اداره كل بازرگانی اقدام به سفارش و پخش آگهی از شبكه های رادیو و تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مینمایند.
1-2: گروه صاحبان آگهی:
گروه اول: اپراتورهای تلفن همراه
گروه دوم: بانكها و موسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه
گروه سوم: وزارتخانه ها، سازمانها و شركتها و موسسات دولتی و موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی
گروه چهارم: به استثنای گروه یك تا سه
تبصره 1: خودرو سازها و شركت های بیمه در گروه چهار محاسبه میشوند.
هلدینگ گروه اقتصادی برای گروه چهار:
- هلدینگ ها به آن دسته از اشخاص حقوقی صاحبان كالا و خدماتی اطلاق میگردد كه سهامداران مجموعه گروه ها مطابق قانون تجارت بیش از 50 درصد سهام و سرمایه (كه در ثبت شركت ها به ثبت رسیده است) متعلق به گروه اصلی(مركزی) باشد.به این دسته از صاحبان كالا جدول بودجه ماهانه به كل گروه تعلق میگیرد لیكن از آنجا كه بقیه ظرفیت های تولیدی هرگروه مانند بخشهای صنایع دستی و فرش دستبافت، كشاورزی،صنعت و خدمات بر اساس جدول هدفمندی و سایر بندها تعیین میگردد مبنای تسهیم جدول بر مبنای سقف بودجه هرگروه خواهد بود.
آندسته از صاحبان كالا و خدماتی كه هلدینگ نیستند ولی تنوع محصول یا خدمات داشته باشند بر اساس میزان بودجه ارائه شده برای هر یك از گروه محصولات از بقیه ظرفیتهای تولیدی و سایر بندها تعلق میگیرد.
تبصره 2: درصورتیكه گروه مذكور در سالهای بعد از مجموعه هلدینگ خارج شوند مبنای محاسبه بودجه ماهانه میزان اعتبار
اولیه گروه در سال قبل بوده و ملاك افزایش بودجه سقف گروه هلدینگ می باشد.
ماده 3- شركت همكار و تعهدات:
شركت همكار، به شركت ها و كانون های تبلیغاتی اطلاق میشود كه دارای مجوز رسمی تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و ضمن قبول ضوابط و مقررات اداره كل بازرگانی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی اقدام به عقد قرارداد همكاری نمایند .
الف- هر شركت همكار كه برای صاحب آگهی درخواست عقد قرارداد می نماید، میبایست از صاحب آگهی معرفی نامه سال 1395 ارائه نماید. (در صورت عدم قید مدت اعتبار از سوی صاحب آگهی، معرفی نامه یك ماه معتبر خواهد بود.
ب- هیچگونه وكالت برای نقل و انتقال و واگذاری امتیاز كانون مورد قبول نمیباشد. در صورت لزوم بایستی مجوز از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.