ضوابط کلی عقد قرارداد های پخش تبلیغات تلویزیونی

‫‬ﻣﺎده 1 - آگهی تبلیغات بازرگانی
ﻣﺎده 2 - صاحب آگهی
ﻣﺎده 3 - ﺷﺮﮐﺖ ﻫﻤﮑﺎر و تعهدات

مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش تبلیغات بازرگانی صدا و سیما در سال 1397

مقدمه :

مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش تبلیغات بازرگانی صدا و سیما سال 1397 در راستای سیاست‌های اصل 44 و سیاست های اقتصاد مقاومتی براساس برآورد ظرفیت های پیش بینی شده و با هدف حمایت حداکثری از کار و سرمایه ایرانی برگرفته از رویکرد زیر، تهیه و تدوین شده است:
- تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصادی مقاومتی
- حمایت از کارآفرینان و به حداکثر رساندن مشارکت واحدهای تولیدی و خدماتی کشور
- حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان محصولات و خدمات ایرانی
- حمایت از مخترعین و فعالان دانش بنیان
- ایجاد رقابت سالم در حوزه های تولیدی کشور
- توجه جدی به اصلاح الگوهای مصرف کالاهای داخلی
- کمک به ارتقاء سطح فرهنگی و آموزشی در بخش‌های سلامت، محیط زیست و ...
- کمک به ارتقاء سطح استاندارد های کالا و خدمات ایرانی در مقایسه با سایر تولیدات مشابه
- اهتمام جدی به برند ایرانی و حمایت لازم در این بخش به منظور حضور مستمر برندهای ایرانی که اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند.

تعاریف ماده 1: تبلیغات بازرگانی:
معرفی کالا و خدمات با هدف تجاری که از طریق طراحی، آماده سازی، تولید و پخش از طریق شبکه های رادیویی و تلویزیونی موجب آگاهی، ایجاد علاقه و یا وفاداری در افکار مخاطبین شده و نتایج آن موجب معرفی و یا ارتقاء نام و نشان تجاری (برند)، فروش و یا افزایش فروش کالا وخدمات صاحبان آگهی می‌ شود.
ماده 2:صاحب آگهی:
اشخاص حقیقی یا حقوقی (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) که به منظور معرفی کالا و محصول یا خدمات خود، ضمن پذیرش اصول و ضوابط اداره کل بازرگانی، اقدام به سفارش و پخش آگهی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران می نمایند.

1-2: گروه بندی صاحبان آگهی:
گروه اول: اپراتورهای تلفن همراه
گروه دوم: بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه
گروه سوم: به استثنای گروه یک و دو
* به استثناء موضوع قرارداد ساماندهی و یکپارچه سازی در حوزه خدمات ارزش افزوده و OTT در بستر Broadcast

هلدینگ گروه اقتصادی برای گروه سوم:
آن دسته از اشخاص حقوقی و صاحبان کالا و خدماتی که سهامدارانِ مجموعه گروه ها که مطابق قانون تجارت بیش از 50 درصد سهام و سرمایه (که در ثبت شرکتها به ثبت رسیده است) آنها متعلق به گروه اصلی (مرکزی) بـاشد. به ایـن دسته از صاحبـان کالا، جـدول بودجه ماهانه به کل گروه تعلق می گیرد لیکن از آنجا که سایر ظرفیت‌های تولیدی هرگروه مانند بخش های صنایع دستی وفرش دستبافت، کشاورزی، صنعت و خدمات براساس جدول هدفمندی و سایر بندها تعیین میگردد، مبنای تسهیم جدول بر مبنای سقف بودجه هرگروه خواهد بود.
- آن دسته از صاحبان کالا و خدماتی که هلدینگ نیستند ولی محصول یا خدمات متنوع دارند، براساس میزان بودجه ارائه شده برای هریک از گروه محصولات از بقیه ظرفیت‌ های تولیدی و سایر بندها تعلق می‌گیرد.
تبصره 1: در صورتی که گروه مذکور در سال های بعد از مجموعه هلدینگ خارج شود، مبنای محاسبه بودجه ماهانه میزان اعتبار اولیه گروه در سال قبل بوده و ملاك افزایش بودجه، سقف گروه هلدینگ است.

ماده3: شرکت همکار و تعهدات:
شرکت ها و کانون های تبلیغاتی‌ای که دارای مجوز رسمی تبلیغات از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و ضمن قبول ضوابط و مقررات اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اقدام به عقد قرارداد همکاری نمایند.
الف- هر شرکت همکار که برای صاحب آگهی درخواست عقد قرارداد می نماید، باید از صاحب آگهی برای سال 97 معرفینامه ارائه نماید. (در صورت عدم قید مدت زمان اعتبار از سوی صاحب آگهی، اعتبار معرفی‌نامه یک ماه خواهد بود.)
ب- هیچ‌گونه وکالت برای نقل و انتقال یا واگذاری امتیاز کانون مورد قبول نیست؛ در صورت لزوم مجوز باید از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.
ج- هرنوع همکاری برای جذب مشتری در شبکه های معاند ماهواره ای از هر طریق (اعم از طراحی کمپین تبلیغاتی، تأمین یا تسریع در روند یا فرآیند انتشار در این شبکه ها یا ایجاد تسهیلات برای آنها) توسط شرکت و یا کانون تبلیغاتی و اعضاء هیئت مدیره شرکت ها ممنوع بوده و موجب فسخ یک طرفه قرارداد خواهد شد.
د- شرکت های تبلیغاتی که سال گذشته قرارداد همکاری داشته اما از صدا و سیما آگهی پخش ننموده‌اند و یا حضور نداشته‌اند، در سال جدید پس از معرفی صاحب آگهی می توانند همزمان با قرارداد پخش، قرارداد همکاری نیز منعقد نمایند.