ضوابط کلی عقد قرارداد های پخش تبلیغات تلویزیونی

‫‬ﻣﺎده 1 - آگهی تبلیغات بازرگانی
ﻣﺎده 2 - صاحب آگهی
ﻣﺎده 3 - ﺷﺮﮐﺖ ﻫﻤﮑﺎر و تعهدات

مقدمه:
مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش اگهی های بازرگانی صدا و سیما سال 96
مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش آگهی تبلیغات بازرگانی سال 1396 در راستای سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی براساس برآورد ظرفیت‌های پیش‌بینی شده با هدف حمایت حداکثری از کار و سرمایه ایرانی برگرفته از رویکرد زیر، تهیه و تدوین شده است.

-    تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های اقتصادی مقاومتی
-    حمایت از کارآفرینان و به حداکثر رساندن مشارکت واحدهای تولیدی و خدماتی کشور
-    حمایت از تولیدکنندگان، صادر کنندگان محصولات و خدمات ایرانی
-    حمایت از مخترعین و فعالان دانش بنیان
-    ایجاد رقابت سالم در حوزه‌های تولیدی کشور
-    توجه جدی به اصلاح الگوهای مصرف کالاهای داخلی
-    کمک به ارتقاء سطح فرهنگی و آموزشی در بخش‌های سلامت، محیط زیست و ....
-    کمک به ارتقاء سطح استاندارهای کالا و خدمات ایرانی در مقایسه با سایر تولیدات مشابه
-    اهتمام جدی به برند ایرانی و حمایت لازم در این بخش به منظور حضور مستمر برندهای ایرانی که دارای اثرات اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی می‌باشد.


تعاریف
ماده 1- آگهی تبلیغات بازرگانی:
معرفی کالا و خدمات با هدف تجاری که موجب آگاهی، ایجاد علاقه و یا وفاداری در افکار مخاطبین از طریق طراحی ،آماده سازی، تولید و پخش از طریق شبکه های رادیویی و تلویزیونی می‌شود که نتایج آن موجب معرفی و یا ارتقاء نام و نشان تجاری (برند) ،فروش و یا افزایش فروش کالا و خدمات صاحبان آگهی می‌گردد.

ماده 2- صاحب آگهی:
به اشخاص حقیقی و یا حقوقی (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) گفته می‌شود که به منظور معرفی کالا و محصول یا خدمات خود، ضمن پذیرش اصول و ضوابط اداره کل بازرگانی اقدام به سفارش و پخش آگهی از شبکه‌های رادیو و تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌نمایند.

2-1: گروه صاحبان آگهی:
گروه اول: اپراتورهای تلفن همراه
گروه دوم: بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه
گروه سوم: به استثنای گروه یک و دو

هلدینگ گروه اقتصادی برای گروه سوم:
-    هلدینگ‌ها به آن دسته از اشخاص حقوقی صاحبان کالا و خدماتی اطلاق می‌گردد که سهامداران مجموعه گروه‌ها مطابق قانون تجارت، بیش از 50 درصد سهام و سرمایه (که در ثبت شرکتها به ثبت رسیده است) متعلق به گروه اصلی (مرکزی) باشد. به این دسته از صاحبان کالا جدول بودجه ماهانه به کل گروه تعلق می‌گیرد لیکن از آنجا که بقیه ظرفیت‌های تولیدی هر گروه مانند بخش‌های صنایع دستی و فرش‌دستبافت، کشاورزی، صنعت و خدمات براساس جدول هدفمندی و سایر بندها تعیین می‌گردد، مبنای تسهیم جدول بر مبنای سقف بودجه هر گروه خواهد ‌بود.
-    آن دسته از صاحبان کالا و خدماتی که هلدینگ نیستند ولی تنوع محصول یا خدمات داشته باشند بر اساس میزان بودجه ارائه شده برای هر یک از گروه محصولات از بقیه ظرفیت‌های تولیدی و سایر بندها تعلق می‌گیرد.
* تبصره  1: در صورتی که گروه مذکور در سالهای بعد، از مجموعه هلدینگ خارج شوند مبنای محاسبه بودجه ماهانه میزان اعتبار اولیه گروه در سال قبل بوده و ملاك افزایش بودجه سقف گروه هلدینگ می‌باشد.
ماده 3- شرکت همکار و تعهدات:
شرکت همکار، به شرکتها و کانون‌های تبلیغاتی اطلاق می‌شود که دارای مجوز رسمی تبلیغات از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و ضمن قبول ضوابط و مقررات اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی، اقدام به عقد قرارداد همکاری نمایند.
الف- هر شرکت همکار که برای صاحب آگهی درخواست عقد قرارداد می‌نماید، می‌بایست از صاحب آگهی معرفی‌نامه سال 1396 ارائه نماید. (در صورت عدم قید مدت اعتبار از سوی صاحب آگهی، معرفی‌نامه یک ماه معتبر خواهد بود.)
‌ب- هیچگونه وکالت برای نقل و انتقال واگذاری امتیاز کانون مورد قبول نمی‌باشد. در صورت لزوم بایستی مجوز از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.
‌ج- هر نوع همکاری برای جذب مشتری در شبکه های معاند ماهواره‌ای از هر طریق (اعم از طراحی کمپین تبلیغاتی ، تامین یا تسریع در روند یا فرآیند انتشار در این شبکه ها یا ایجاد تسهیلات برای آن ها ) توسط شرکت و یا کانون تبلیغاتی و اعضاء هیئت مدیره شرکتها ممنوع بوده و موجب فسخ یک طرفه قرارداد خواهد شد.
د‌- شرکتهای تبلیغاتی که سال گذشته عقد قرارداد همکاری داشته‌اند اما آگهی از صداوسیما پخش ننموده اند و یا حضور نداشته‌اند، در سال جدید پس از معرفی صاحب آگهی، همزمان با قرارداد پخش می‌توانند قرارداد همکاری نیز منعقد نمایند.