پخش پیام های بازرگانی تلویزیونی،رادیویی و زیرنویس

انواع قراردادها:

ﻗﺮارداد نوع الف - ب - ج ، قراداد تعدادی، قرارداد ثانیه ای، قرارداد بسته های ویژه، قرارداد استانی، قرارداد مشارکتی

ماده 4: قرارداد تبلیغات تلويزيونی : تعریف قرارداد و شرایط آن:
قرارداد پخش آگهی تعهدی است کتبی که طبق تعرفه های مصوب به صورت دوطرفه (اداره کل بازرگانی و صاحب آگهی) یا سه طرفه (اداره کل بازرگانی، صاحب آگهی و شرکت تبلیغاتی) تنظیم و پس از امضاء و اخذ مدارك، معتبر و نافذ خواهد بود.
الف- صاحبان آگهی زمانی مجاز به انعقاد قرارداد هستند که ضوابط و مقررات پخش آگهی بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را پذیرفته باشند.
ب- تمام قراردادها طبق نمونه هایی که از قبل توسط اداره کل امور حقوقی تهیه شده، منعقد و مبادله می شوند.
ج- هر قرارداد بنام یک صاحب آگهی که طبق مدارك رسمی نام تجاری و نمایندگی رسمی یا مالکیت آن را داشته باشد، منعقد خواهد شد و از پذیرش قراردادهای ائتلاف چند صاحب آگهی خودداری می شود.
د- در صورتی که صاحبان کالا و خدمات برابر تشخیص اداره کل بازرگانی از انجام تعهدات خود در زمان های مقرر خودداری نمایند، اداره کل مزبور نیز از پخش آگهی های تبلیغاتی آن ها ممانعت نموده و نسبت به وصول مطالبات خود با اجرای تعدیلات لازم از طریق مبادی ذیربط اقدام لازم مبذول خواهد کرد.
ه- قرارداد باید توسط مقام تشخیص و صاحبان امضای مجاز و ذیسمت مقامات موضع بند 1-2 ضوابط حاضر امضاء شده باشد و برای اشخاص حقوقیِ عمومی و خصوصی، حسب مورد ارائه تصویری از اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی که در آن صاحبان امضای مجاز معرفی شده اند الزامی است.
و- در قراردادهای دوطرفه صاحب آگهی می تواند شرکت همکار یا شرکت های همکار خود را متعاقباً و قبل از پخش معرفی نماید.

تبصره 2: تغییر شرکت همکار در قراردادهای سه طرفه با ارائه تسویه حساب از شرکت همکار قبلی، حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ اعلام به اداره کل بازرگانی انجام خواهد شد. قبولی پخش از شرکت همکار جدید بلافاصله صورت می پذیرد و در صورت اعتراضِ شرکت همکار قبلی، برای تعیین تکلیف کارمزد باقی مانده و اقدامات اجرایی، اداره کل بازرگانی به عنوان حکم و داور مرضی الطرفین به مسئله رسیدگی خواهد کرد و نظر اداره کل بازرگانی قطعی و لازم الاجراست.

تبصره3: در صورت اجرای تبصره 2 تمام تعهدات سازمان نسبت به صاحبان آگهی کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.

ماده 5: قرارداد تبلیغات تلويزيونی : انواع قراردادها:
5-1 قراردادهای تلویزیونی:
در سال جاری به منظور حمایت هرچه بیشتر ازصاحبان کالا و خدمات و استفاده حداکثری از ظرفیت ضرایب بودجه ماهانه/ سالانه ، قراردادها در یک نوع متمرکز می شود لیکن در زمان انتخاب برنامه ها، ضرایب مربوط به قرارداد نوع ب و ج تلویزیونی (به ترتیب 100 و 200 درصد اضافه پخش) براساس سطح طبقات و بنا به درخواست صاحبان کالا و خدمات یا شرکت های تبلیغاتی، به برنامه انتخابی اعطاء می گردد. این مهم علاوه بر کاهش تعداد قراردادها و همچنین کاهش تعداد اسناد پرداختی، برای گروه های 2 و 3 ظرفیت بسیار مناسبی را در اختیار صاحبان کالا و خدمات قرار می دهد.

تبصره4: نحوه تعیین طبقات نوع »ب«و »ج« هر ماه توسط اداره کل بازرگانی اعلام خواهد شد.

5-2 قراردادهای رادیویی مطابق با جداول هر گروه منعقد می شود.
5-3 قرارداد مشارکتی با تفاهم شبکه مورد نظر بین صاحبان کالا و خدماتی که یکی از قرارداد های فوق الذکر را داشته و قصد مشارکت به عنوان حامی مالی برنامه های رادیویی و تلویزیونی را داشته باشند، منعقد خواهد شد.

5-4 قرارداد تبلیغات تلويزيونی : قرارداد فرهنگی:
5-4-1 قرارداد پخش آگهی های فرهنگی با رعایت مجموعه ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی ها و در قالب جدول ذیل منعقد می شود.

جدول تخفیف قراردادهای فرهنگی برای تبلیغات تلویزیونی


2- تشخیص فرهنگی بودن آگهی به عهده اداره کل بازرگانی است.
3- میزان ریالی پخش در بسته های اول (صبحگاهی)، دوم (عصرگاهی) و سوم (شامگاهی) توزیعی یکنواخت خواهد داشت.
4- نحوه پرداخت در این قراردادها فقط به صورت نقدی است.
5- زمان و شبکه های تلویزیونی و رادیویی براساس ظرفیت های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین و سفارش توسط صاحبان کالا و خدمات و یا شرکت تبلیغات صورت می گیرد.

5-5 قرارداد تبلیغات تلويزيونی : قرارداد محتوایی ارزشی و دینی کتاب و فیلم های سینمایی:
گروه اول: تولیدات محتوایی ارزشی و دینی شامل: کتاب و فیلم های ارزشی مانند دفاع مقدس- انقلاب اسلامی- خانواده- کودك و...؛
گروه دوم: سایر تولیدات محتوایی فیلم و کتاب را مشمول می شود.
1- عقد قراردادهای ارزشی و دینی دو گروه با رعایت مجموعه ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی ها در قالب جدول ذیل است.

جدول تخفیف قراردادهای ارزشی برای تبلیغات تلویزیونی


2- به اینگونه قرارداد ها کارمزد تعلق نمی‌گیرد.
3- نحوه پرداخت این قراردادها فقط به صورت نقدی می باشد.
4- زمان و شبکه های تلویزیونی و رادیویی براساس ظرفیت های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین و سفارش توسط صاحبان کالا و خدمات و یا شرکت تبلیغات صورت می گیرد.