پخش پیام های بازرگانی تلویزیونی،رادیویی و زیرنویس

انواع قراردادها:

ﻗﺮارداد نوع الف - ب - ج ، قراداد تعدادی، قرارداد ثانیه ای، قرارداد بسته های ویژه، قرارداد استانی، قرارداد مشارکتی

ماده 4- تعریف قرارداد و شرایط آن:
قرارداد پخش آگهی تعهدی است كتبی كه طبق تعرفه های مصوب به صورت دو طرفه كه شامل اداره كل بازرگانی و صاحب آگهی و یا به صورت سه طرفه شامل اداره كل بازرگانی، صاحب آگهی و شركت تبلیغاتی تنظیم و پس از امضاء و اخذ مدارك، معتبر و نافذ خواهد بود.
الف- صاحبان آگهی زمانی مجاز به انعقاد قرارداد میباشند كه ضوابط و مقررات پخش آگهی بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را پذیرفته باشند.
ب- تمام قراردادها طبق نمونه هایی كه از قبل توسط اداره كل امور حقوقی تهیه شده، منعقد و مبادله میشود.
ج- هر قرارداد بنام یك صاحب آگهی كه نام تجاری و نمایندگی رسمی یا مالكیت آن را طبق مدارك رسمی ارائه نماید، منعقد خواهد شد و از پذیرش قرارداد هائی كه چند صاحب آگهی ائتلاف كرده باشند خودداری می شود.
د- درصورتیكه صاحبان كالا وخدمات از انجام تعهدات خود برابر تشخیص اداره كل بازرگانی در زمان های مقررخودداری نمایند اداره كل مزبور از پخش آگهی های تبلیغاتی صاحب آگهی خودداری نمایند و نسبت به وصول مطالبات خود با اجراء تعدیلات لازم از طریق مبادی ذیربط اقدامات لازم را مبذول نماید.
هـ- امضاء قرارداد میبایست ازطرف مقام تشخیص و صاحبان امضای مجاز و ذی سمت مقامات موضع بند 1-2 ضوابط حاضر باشد و برای اشخاص حقوقی عمومی و خصوصی حسب مورد ارائه تصویری از اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی كه در آن صاحبان امضای مجاز را معرفی نموده باشد الزامی است.
وـ در قراردادهای دوطرفه صاحب آگهی میتواند شركت همكار یا شركت های همكار خود را متعاقباً قبل از پخش معرفی نماید.
تبصره 3: تغییر شركت همكار در قراردادهای سه طرفه با ارائه تسویه حساب از شركت همكار قبلی، حداكثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ اعلام به اداره كل بازرگانی انجام خواهد شد. قبولی پخش ازشركت همكار جدید بلافاصله صورت میپذیرد درصورت اعتراض شركت همكار قبلی اداره كل بازرگانی جهت تعیین تكلیف كارمزد باقی مانده و اقدامات اجرایی بعنوان حكم و داور مرضی الطرفین به مسئله رسیدگی خواهد كرد و نظر اداره كل بازرگانی قطعی و لازم الاجراء است.
تبصره 4: درصورت اجراء تبصره 3 تمامی تعهدات سازمان نسبت به صاحبان آگهی كماكان به قوت خود باقی میباشد.

ماده 5- انواع قرارداد ها:
5-1 قرارداد نوع الف تلویزیونی و رادیویی : پخش آگهی در همه طبقات امكان پذیر است.
5-2 قرارداد نوع ب تلویزیونی : طبق جدول شماره 22 تا طبقه 14 امكان پذیر است.
5-3 قرارداد نوع ج تلویزیونی : طبق جدول شماره 22 فقط تا طبقه 10 امكان پذیر است.
5-4 قرارداد بسته های ویژه: به قراردادهایی گفته میشود كه پخش آن در اختیار اداره كل بازرگانی خواهد بود.
5-5 قرارداد استانی ملی و بومی : پخش آگهی در شبكه های استانی بر اساس تعرفه خاص استانی و بومی و ملی انجام خواهد شد.
5-6 قرارداد مشارکتی: قراردادهایی كه به موجب آن صاحبان كالا و خدماتی كه دارای یكی از قراردادهای فوق الذكر باشند و قصد مشاركت حامی مالی برنامه های رادیویی و تلویزیونی را داشته باشند با تفاهم شبكه مورد نظر منعقد خواهد شد.
تبصره 5: در صورت درخواست صاحبان كالا و خدمات برای تجمیع قراردادهای نوع الف، ب ، ج در یك قرارداد نوع الف در هنگام عقد قرارداد این امر با موافقت اداره كل بازرگانی امكان پذیر میباشد. در این صورت قبل از پخش تسهیم آن به نوع ب و ج بلامانع است.
5-7 قرارداد فرهنگی:
1- عقد قرارداد پخش آگهی های فرهنگی با رعایت مجموعه ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی ها و در قالب جدول ذیل می باشد.

نحوه پخش پیام های بازرگانی فرهنگی

2- تشخیص فرهنگی بودن آگهی به عهده اداره کل بازرگانی خواهد بود.
3- میزان ریالی پخش در بسته اول ( صبحگاهی ) و بسته دوم ( عصر گاهی ) و بسته سوم ( شامگاهی ) توزیعی یکنواخت خواهد داشت.
4- نحوه پرداخت موسسات و سازمان های دولتی و وابسته به دولت و عام عمومی غیر دولتی فقط به صورت نقدی می باشد.
5- زمان و شبکه های تلویزیونی و رادیویی بر اساس ظرفیت های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین و سفارش توسط صاحبان کالا و خدمات یا شرکت تبلیغات صورت میگیرد.
5-8 قرارداد محتوایی ارزشی و دینی کتاب و فیلم های سینمایی:
گروه اول : تولیدات محتوایی ارزشی و دینی  شامل : کتاب و فیلم های ارزشی مانند دفاع مقدس – انقلاب اسلامی – خانواده - کودک و.... می باشند.
گروه دوم : سایر تولیدات محتوایی فیلم و کتاب را مشمول میشود.
1- عقد قرارداد های ارزشی و دینی دو گروه با رعایت مجموعه ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی ها در قالب جدول زیر می باشد.

میزان تخفیف قرارداد های آگهی های بازرگانی فرهنگی

2- کارمزد به این گونه قرارداد ها تعلق نمی گیرد.
3- نحوه پرداخت موسسات و سازمان های دولتی و وابسته به دولت و عام عمومی غیر دولتی فقط به صورت نقدی می باشد.
4- زمان و شبکه های تلویزیونی و رادیویی بر اساس ظرفیت های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین و سفارش توسط صاحبان کالا و خدمات و یا شرکت تبلیغات صورت میگیرد.